Nieuwsartikelen

Crazy Rivers in 2020

By 3 september 2020 oktober 7th, 2020 No Comments

Goedendag,

Als recent aangegeven zijn we in een gevaarlijke stroomversnelling op de beurzen terechtgekomen. Na de waterval/draaikolk van eind maart en begin april zijn we met ons bootje vol mooie aandelen behoorlijk stroomopwaarts gevaren.

Echter ons mooie bootje met “zware” defensieve waarde aandelen wordt aan alle kanten voorbij geraasd door “elektrisch” aangedreven speedboten volgeladen met hybride aandelen. Verrassend genoeg blijven de ervaren scheepsrotten (Buffet en vele andere) aan de wal staan met veelal liquiditeiten. Daarentegen gaan onervaren stuntpiloten in zelfgemaakte bootjes massaal het water op, mee in de stroomversnelling. En tot nu toe verzuipen ze niet maar zijn ze veelal laveloos van de snel verdiende scheepsrum. Maar zien zij de komende waterval wel of kunnen ze op tijd de oever bereiken. Onderstaand artikel van afgelopen week zegt naar ons idee genoeg:

 

42% verwacht grote opluchtingsrally bij vaccin  Ruim drie kwart van de ondervraagde beleggers in de IEX Bull Bear Enquête verwacht een stijging zodra een vaccin tegen Covid-19 beschikbaar komt. 42,2% verwacht een grote opluchtingsrally, en 34,1% voorziet een beperkte stijging. Verder denkt bijna 12% dat de komst van een vaccin al is ingeprijsd en 11,8% vreest dat het ergste nog moet komen op de beurzen.

 

Beurssentiment helemaal opgeklaard Kijken we naar het beurssentiment in het algemeen, dan zien we dat dat behoorlijk is opgeklaard. De deelnemers zijn een stuk positiever dan vorige maand.Ruim 44% is optimistisch of zeer optimistisch gestemd ten opzichte van de aandelenmarkten, tegen 22,7% de maand ervoor. Nog maar 4,5% is zeer pessimistisch, terwijl dit begin augustus nog 17,5% was. Voor de komende maand voorziet 40,4% een stijging van de AEX van 2% of meer (dit was vorige maand 25%)

 

 

hedgeye

Dit zien we ook zeker terug in de eerder besproken VIX index (volatiliteitsindex). Deze is in zeer rustig vaarwater terecht gekomen (24) wat uiteindelijk weergeeft dat de belegger geen directe gevaren meer ziet. Maar is er niet een oude beurswijsheid? Kopen zodra er bloed door de straten vloeit (hoge VIX) en verkopen bij een lage VIX?

Hier gaan we met z’n allen aan voorbij. Maar let wel de extreme hoge koersen op de wereldwijde indices worden veroorzaakt door slechts enkele namen. De stijging van afgelopen maanden hier op de AEX in Amsterdam werd gedreven door zwaargewicht ASML (YTD +27%), maar oud vertrouwde kwaliteitsaandeel Unilever (YTD -3%) moet nog uit de startblokken komen. We zullen maar niet kijkend naar defensief(?) RD Shell (YTD -53%!)

Ditzelfde beeld zien we overtuigend in Amerika met het voor u bekende aandeel Tesla (YTD +467% !!)

Het aandeel wordt opgenomen in de breed samengestelde Amerikaanse S&P index. Dit is mogelijk aan de hand van de laatste 4 kwartaalresultaten. Terecht of niet…

Zodra een aandeel wordt opgenomen in deze grote index moeten fondsbeheerders/marktvolgers verplicht ook deze aandelen in portefeuille opnemen, met als resultaat grote vraag naar aandelen Tesla. Dan te bedenken dat professionele partijen hun “short” posities moesten indekken door de enorme vraag, creëert een nog grotere vraag.

Let wel, er komt een moment dat de weging van dit soort aandelen in portefeuilles van de professionele handel te groot of voldoende is, en dan zullen stukken terug naar de markt komen!

Kortom, kunnen we gaan zoeken naar aanjagers voor de financiële markten voor de komende periode? Wat gaat ons bootje verder de wilde rivier ophelpen, of is aan de oever toekijken als de oude scheepsrotten verstandiger?

  • Voorlopig zijn we even uit de periode van bedrijfsresultaten
  • Toegenomen onrust wereldwijd over de genomen corona maatregelen
  • De race naar de Amerikaanse verkiezingen zijn in volle gang, (voorsprong van Biden slinkt ten opzichte van Trump)
  • Daarbij moeten we het Brexit verhaal nog afronden in deze roerige tijd

We moeten ons bootje in ieder geval niet verlaten, immers we hebben het broodnodige aan boord, eten (Ahold) verzorging (Unilever) en medicijnen (Novartis). Daarbij blijft de motor draaien want we hebben ruim voldoende Koninklijke stookOlie…

Grote vraag blijft natuurlijk, blijft de elektro motor van de eerder genoemde snelle speedboten wel draaien in deze wildwaterbaan of moeten zij tussentijds naar de kant om op te laden?

Uiteindelijk komen we weer in rustig vaarwater terecht, tussentijds zal het onrustig blijven op de rivier en moeten we zorgen dat we door middel van spreiding geen schipbreukeling worden.

Blijf gezond!

Groet

Erik Deijl